Vernuft, vindingrijkheid, slimme oplossingen: dat kenmerkt de Professional van de maand. Iedere maand wordt één van onze professionals in de spotlights gezet. Om onze waardering uit te spreken én als extra motivatie voor het goede werk dat ze doen. Deze maand: Lars ten Kulve, adviseur vergunningen & procedures.

Wat is je functie bij Antea Group?

“Ik ben begin 2016 bij Antea Group binnengekomen via de Business Course en aangesteld als adviseur. Dat was vlak nadat ik mijn master Sustainable Business & Innovation aan de Universiteit had afgerond. Dan denk je niet gelijk aan de afdeling procedures en vergunningen, dat was voor mij ook even wennen. Elk project is weer anders en daardoor leer je elke keer weer wat nieuws.”

Hoe is het om adviseur te zijn?

“Het leuke aan het werk is dat je bij diverse bedrijven over de vloer komt door de verschillende projecten. Zeker met de huidige klus zie ik een hoop van het MKB. Dit varieert van de (kleine) industrie in het westelijk havengebied tot de supermarkt om de hoek en dit kan ik bijna allemaal op de fiets doen omdat ik in Amsterdam woon. Duurzamere inspecties krijg je niet! Daarnaast ben ik ook actief bij andere projecten, hoewel de inspecties wel het meeste tijd innemen.”

Aan welk project werk je nu en wat is daar bijzonder aan?

“Voor het project van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied gaan we langs bij bedrijven in de omgeving van Amsterdam om te controleren of ze voldoen aan de Wet- en Regelgeving. Wij kijken wat te verbeteren is volgens de erkende maatregelen en bespreken dan de mogelijkheden. Daarbij kun je denken aan heel voor de hand liggende maatregelen zoals het vervangen van oude TL lampen voor LED lampen of het isoleren van warmte of koude leidingen.

Er zijn veel bedrijven waar weinig te besparen valt omdat ze kleinverbruiker zijn. Maar er zijn nog genoeg bedrijven waar nog kansen liggen. Ik ben zelf bij een bedrijf geweest waar het resultaat echt heel mooi zichtbaar was. Die zijn van grootverbruiker met een verbruik van meer dan 200.000 kWh naar kleinverbruiker gegaan door het vernieuwen en verbeteren van de installaties. Dat heeft wel wat jaren geduurd natuurlijk, maar ze hebben wel een spectaculaire reductie weten te behalen. 

Helaas zijn er ook bedrijven die de kantjes er vanaf lopen of niet weten wat ze allemaal moeten bijhouden. Daar helpen we dan bij, want voor kleine ondernemer is dat lastig. Grotere bedrijven moeten vaak ook aan hogere eisen voldoen en hebben daar doorgaans mensen voor in dienst. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat het bij een bedrijf echt niet door de beugel kon. Het betreffende bedrijf heeft dan ook een proces-verbaal aan zijn broek gekregen, in overleg met de opdrachtgever. Wel zo eerlijk tegenover andere bedrijven die hard hun best doen om zich aan de regels te houden.”

Waarom is het zo leuk om bij Antea Group te werken?

“Het voordeel van een groot bedrijf als Antea Group is de hoeveelheid kennis die aanwezig is over diverse onderwerpen. Als inspecteur weet ik ook niet alles maar heb ik wel een vraagbaak om achter antwoorden te komen. Heel praktisch en omdat het team wat is gegroeid kan ik ook meer focussen op coördinerende taken en het is leuk dat Antea Group mij die ruimte geeft om daarin te ontwikkelen.”