Dit artikel verscheen in Deventer Nieuws, februari 2023

Steeds vaker kiezen mensen voor bedrijven die bijdragen aan een duurzame en betere wereld. Dat biedt kansen voor ondernemers. De Sustainable Development Goals (SDG’s) geven houvast. In deze serie laten we zien hoe Deventer ondernemers deze duurzame doelen hebben omarmd en hoe ze dat hebben aangepakt. Deze keer: Marijke Frielink, duurzaamheidsmanager van Antea Group.

De vlag die buiten staat te wapperen, het speldje op Frielinks colbertje: je kunt er niet omheen. De SDG’s zijn bij Antea Group serious business. En dus hebben ze de schouders eronder gezet, vertelt duurzaamheidsmanager Marijke Frielink.

Duurzame impact op onze leefomgeving

In een bedrijf vol knappe koppen moet dat te doen zijn. Bij Antea Group werken 1500 mensen, van wie een groot deel beroepsmatig op hoog niveau innovatieve oplossingen bedenkt. Ingenieurs en adviseurs in uiteenlopende sectoren, zoals waterwerken, infrastructuur en wijkplanning. En hoewel duurzaamheid heus al wel een thema was binnen het bedrijf, hebben ze enkele jaren geleden pas echt de koe bij de horens gevat: ze zijn zich gaan inzetten voor de SDG’s.

Het begon namelijk steeds meer te leven in de maatschappij, vertelt Frielink. “Ook op de arbeidsmarkt. We kregen tijdens sollicitatiegesprekken steeds vaker vragen over waar we dan verschil maakten. We waren bijvoorbeeld al wel bezig met de energietransitie, maar dat zat versnipperd in de organisatie. Er moest een versnelling komen.”

Werken aan de Sustainable Development Goals

Daarvoor heeft een stafgroep onderzoek gedaan, vertelt de duurzaamheidsmanager. “Welke handvatten bieden de SDG’s? En hoe kunnen ze het voor ons overzichtelijker maken?” Dat heeft geleid tot het directiebesluit om zich in te zetten voor minimaal zes SDG’s, vertelt Frielink. Dat zijn er uiteindelijk zeven geworden. “We hebben gekozen voor doelen die bij ons passen. Niet omdat dat lekker makkelijk was, maar omdat we denken dat we daarmee de meeste impact maken.”

“Daarvoor hebben we per doel een team opgezet dat die SDG onder de aandacht moet brengen. Verschillende mensen vanuit de hele organisatie. Vervolgens zijn zij met ludieke acties gekomen om dat doel onder de aandacht te brengen. Zo hebben we meegedaan aan de Mapathon van het Rode Kruis en hebben we kunstwerken gemaakt van afval uit de Nederlandse rivieren.” En zulke acties waren nodig, want niet iedereen had van de SDG’s gehoord of wist wat het inhield.

Innovatieve oplossingen

Alles om de doelen on top of mind te krijgen, zodat de slimme mensen in de organisatie gaan meedenken over innovatieve oplossingen die aansluiten bij de Global Goals. Met name bij klanten. “We weten dat we verreweg de meeste impact maken met onze dienstverlening. Die is bij onze klanten veel groter dan binnen de muren van dit bedrijf”, vertelt de duurzaamheidsmanager.

Denk aan damwanden: het meest duurzame materiaal is steeds anders. “We moeten elke keer opnieuw op zoek naar de beste verhouding tussen hout, beton en staal. Je denkt al snel dat hout het meest duurzaam is, maar dat is niet altijd waar. We doen daar complexe berekeningen voor en dat is elke keer weer maatwerk. Met de SDG’s dagen we ze uit om bij elk project weer opnieuw na te denken over creatieve oplossingen.”

Onze koffie en de SDG's

Daarnaast kun je grote impact maken door anders in te kopen, en dat geldt eigenlijk voor alle bedrijven (groot en klein). Frielink: “Vaak zijn we ons er niet van bewust, maar de impact van de producten die we kopen, is veel groter dan de impact van onze eigen bedrijfsvoering.” Dus toen Antea Group op zoek was naar een nieuwe koffieleverancier, was er een uitgelezen kans om zoden aan de dijk te zetten.

“We hebben in onze uitvraag specifiek gevraagd naar wat koffieleveranciers doen aan SDG’s. Dat hebben we heel zwaar mee laten wegen, maar liefst voor de helft. We zijn daardoor uitgekomen bij MAAS/Peeze, die zich actief inzet voor eerlijke koffie via meerdere SDG’s, waaronder SDG 6: schoon water en sanitair.” Want van elke kop koffie gaat een deel naar Made Blue, een organisatie die zorgt voor toegang tot schoon drinkwater in ontwikkelingslanden. “Bovendien werken ze fair trade en klimaatpositief.”

Het zou mooi zijn als we hiermee anderen kunnen inspireren, bijvoorbeeld om zo’n uitvraag voor duurzame koffie te doen. Zo verander je iets in de hele keten. Voor onze koffieleverancier was de insteek van de uitvraag ook nieuw, ze hadden het nog nooit eerder meegemaakt. En zij zagen het ook als een mooi compliment dat we voor hen gekozen hebben.


Marijke Frielink
Duurzaamheidsmanager

Duurzaamheidsdoelen

Koffie vonden ze wel een lastig product, vertelt Frielink. “De vraag is sowieso hoe duurzaam koffie is.” De koffie van deze leverancier komt er voor ons het dichtst bij. En als er dan toch koffie moest komen, dan wilden ze ook van de gelegenheid gebruikmaken om de doelen onder de aandacht te brengen. Daarom staan op de koffiezetapparaten ook factsheets van alle SDG’s waar Antea Group zich voor inzet. “Je staat toch te wachten bij dat koffiezetapparaat, dus dan kun je er niet omheen.”

Een mooi voorbeeld van kleine dingen die je kunt doen. Net als dat medewerkers in gesprekken met potentiële klanten ook regelmatig naar hun duurzaamheidsdoelen vragen. Niet dat ze daardoor een klant laten schieten, maar wel omdat ze willen uitdragen dat het belangrijk voor hen is.

Deventer Nieuws